Direktlänk till inlägg 31 oktober 2011

Bättre ett stort hjärta, än ett välsmort munläder.

Av Sven-Erik Hemlin - 31 oktober 2011 06:17

Kroppen – eller knoppen, har inte ställt in sig på vintertid än. Vaknade halv fem och var klarvaken. Tidningen lämnas tydligen ut efter sommartid, den har inte kommit. Så här sitter jag nu framför datorn i brist på annat att göra.

Jag vet inte om det beror på skrivleda eller idétorka, men det går tyngre för varje dag. Utom när jag blir riktigt förbannad över någonting. I dag är det lugnt, visserligen irriterad över att ha vaknat för tidigt och lite nedstämd på grund av att det är höst. Men skriva någonting har jag ju föresatt mig att göra, så vi får se vad det blir.

Det finns ju massvis att skriva om, istället för att gnälla på våra politiker och byråkrater. Problemet är att jag retar upp mig på dem varje dag, de lever i sin värld och jag i min. Och så har vi bankgubbarna och banktanterna, förstås. De verkar ha samma manus att läsa ifrån, att de måste tjäna pengar för att kunna fortsätta låna ut dem.

Så långt kan man följa med, men att skörta upp de egna kunderna, går väl bara till en viss gräns. Att låna av spararna till låg ränta och låna ut till betydligt högre, räcker tydligen bra till att betala ut bonusar och aktieutdelningar. Risken finns att kunderna tröttnar på usel men dyr service, vad ska bankerna då sälja? Kanske bli diverseaffärer som de flesta bensinmackar blivit för att överleva …

Mitt i allt negativt som händer just nu, finns en sak som gläder mig ofantligt. Det är att EU inte ser ut att bli långlivat. Usel kontroll av vad medlemsländerna hållit på med, har bäddat för att det kunnat gå så långt. Jag tycker synd om de länder som kommit in på slutet, och alldeles säkert trodde de skulle kunna få en massa bidrag, till allt de behövde rusta upp. Det är ju inga rika länder som tillkommit.

Alla pengar EU kan skrapa ihop, kommer antagligen att gå till krisländernas skuldsaneringar. Alla pengar som finns i Europa, verkar inte räcka till. Det verkar ha funnits dubbla bokföringar lite här och var i de sydliga länderna. För de nytillkomna har allt fifflande för att putsa till statsfinanserna, varit alldeles i onödan. Makthavarna som skrutit över hur bra det skulle bli genom ett inträde i EU, sitter nu illa till i det egna landet.

De experter som varnade för att det kunde bli så här, orkar inte ens känna skadeglädje. Med den kunskap de hade, insåg de att ett utvidgat EU, var ett dödfött projekt. Alla länder har olika problem att brottas med och då kan man inte skapa en enhetlig linje att följa.

Krokiga gurkor och för små bananer, om snus ska tillåtas eller inte, har definitivt inte gjort att EU känts seriöst. Höjdarna i Bryssel har till och med blandat sig i om varg ska få skjutas eller inte i vårt land. Dessutom har alla länder försökt försvara sina intressen och det hela har bara blivit ett sammelsurium av EU-direktiv och bidrag. Bidrag är inte bra, det skapar ett beroende, säger i alla fall vår regering. Men vem lyssnar på ett litet land som  vårt ...

Nåja, EU tillkom inte för att styra medlemsländerna, utan att förenkla för dem. Och det är väl det som gått snett och nu leder mot kaos. Hjärntrusten i Bryssel fick storhetsvansinne, någon annan förklaring finns inte.

Regeringschefer och finansministrar kan samlas hur mycket som helst, men om de inte har folket bakom sig, är det inte värt ett dugg. Upptäckte att jag gapskrattade, när ledamöter slogs i Italien förra veckan. Där är det inte så noga med att vara politiskt korrekt, utan pang på rödbetan bara. Skulle behövas lite av det även i vårt land.

Vill det sig illa, kommer politiker att få löpa gatlopp i de sydligare EU-länderna. Där finns ingen som helst respekt för den så kallade överheten. De är valda av folket och om de inte sköter sig, ska de bort. Berlusconi är inte dum, det är därför han nu är villig att avgå och låta andra hamna i skottgluggen. Att han glöms bort i den kommande stridens hetta tror jag inte, han har mycket att stå till svars för.

Det absolut dummaste en regering kan göra, är att skapa alldeles för stora förhoppningar hos ett folk. Visst kan man läsa på sportsidor hur segrar tas ut i förskott, som sedan förvandlas till svidande nederlag, men det är en helt annan sak. När det gäller människor vardag däremot och det visar sig inte alls bli som sagts, är det betydligt allvarligare. Om det är någonting vi människor avskyr, är det att känna oss grundlurade.

Någonstans har jag läst, att stapplande ord som sprider värme, är vältaligare än klingande orationer – de talar från hjärta till hjärta. De moderna politiska företrädarna har välsmorda munläder, de borde ha stora hjärtan istället.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards