Direktlänk till inlägg 15 februari 2021

Frvilligt eller ofrivviligt uppehåll, det är frågan.

Av Sven-Erik Hemlin - 15 februari 2021 10:53

Pandemin har förstås gjort sitt till att jag varit osynlig med inlägg, men mest har det berott på färdigställandet av min bok. På hösten 2019 drabbades jag av en Tia, en blödning på vänster sida som slog ut hörsel och balansnerv. Efter en vinglig tid och svårigheter att lokalisera vart ljuden kom ifrån, upptäckte jag att ord kastades om och vissa ord fick jag leta efter i minnet när jag skrev. 

 

Hade påbörjat en berättelse men den blev liggande och jag tränade istället att skriva insändare, Det har blivit alldeles för många i de lokala tidningarna, men det finns mycket som behöver påtalas för de makthavande. Vatten på kvarnen fick jag av de personer som i väntrummet på sjukhuset talade om hur de blev behandlade, men även den trevliga personalen hade klagomål på sin arbetsledning.

 

De flesta har nog kommit underfund med att det inte är mycket som fungerar som det ska i vårt samhälle numera. De ekonomiska klyftorna har ökat, men klyftan mellan så kallade politiska företrädare har ökat i samma takt. När inte de som företräder sina väljare ens lyssnar på vad de har att säga uppstår det vi nu kan läsa på sociala medier och i tidningar, en misstro mot vad de kan göra.

 

Gammal som jag är finns minnen om hur vårt land en gång var. Det som höll samman invånarna var att en övervägande majoritet levde under samma villkor, det vill säga hankade sig fram men någonting över blev det inte. Men i slutet på sextiotalet ändrades inte bara folks sätt att tänka, även politiken tog en annan inriktning än det som enat svenska folket.

 

Och på den vägen är vi, våra politiker vill en sak och invånarna en annan. Vi har fått ett samhälle som de politiska makthavarna ville ha det, men som allt fler av invånarna inte vill ha det. När politiker och invånare hamnat på kollisionskurs är det illavarslande, men det blir våra politiker som blir tvingade att ta skeden i vacker hand som man förr sa.

 

Ingen tänker kanske så mycket på det, men de beslut som fattas grundar sig på hypoteser. Ett teoretiskt antagande om hur det kommer att bli, men som när de prövas ställs mot hur det ser ut i verkligheten. Fram till nu har många hypoteser visat sig inte alls stämma med verkligheten. Tror inte våra politiker medvetet ville försämra för pensionärer, sjuka och arbetslösa, de trodde helt enkelt på det som lades fram för dem.

 

Nyliberalismen är ingenting annat än en hypotes om en samhällsförändring som inte var till nytta för den stora massan, men det begrep inte de politiker som anammade idén. När de nu kan se konsekvenserna har de börjat få kalla fötter, det blev inte alls som de trodde det skulle bli.

 

Hur gör man nu med vården, skolan, migrationen och den växande kriminaliteten? Privatiseringarnas avigsidor visar sig allt mer, men hur ska våra politiker göra? Det här är saker som måste hanteras omedelbart och kan inte vänta. Ett första steg är att sätta press på de privata ägarna till det staten egentligen borde haft ansvaret för.

 

De elever som vill gå i privata skolor skall inte åka snålskjuts på de skattepengar som betalas in, deras föräldrar ska själva betala skolavgifterna, så är det i andra länder. Och det är ett rättvist system eftersom deras självvalda utbildning nu belastar de kommunala skolornas ekonomi.

Men det är bara ett av problemen, men det gäller att ta ett helvete i taget, som Olof Palme sa en gång för länge sedan. Det är ingen idé att ge sig på alla problem samtidigt, det lättaste att börja med vore ändå pensionerna och att återställa trygghetsförsäkringarna. Den ekonomiska rättvisan är viktigast, för de närmaste åren kommer att bli en prövning för alla.

 

När pandemin lugnar ner sig dyker nya problem upp, den som tror att vi får en återgång till hur vi hade det blir grymt besvikna. Om inte alla tecken slår fel kommer vi att få en ny finanskris inom kort, trots att aktiebörserna gått som tåget ett bra tag nu. Men bakslaget kommer, precis som det alltid gjort, men det gör en större skada nu i det läge många länder befinner sig i.

 

Förhoppningsvis undviker regeringen att komma med förhoppningar som inte kan infrias, det är bättre att mana till försiktighet även om det påverkar konsumtionen. Men bättre det än en total kollaps om lånebubblan spricker, det påverkar till och med de som inte har några lån.

 

Även om framtidsutsikterna inte ser så ljusa ut, måste ändå allting rulla på. Men visst kommer realister att klara sig bättre än optimister. När det gäller min bok Den ofrivillige agenten är jag realist, den kommer knappast bli en storsäljare. men det var ju inte heller meningen, den skrevs för att roa mig själv.

 

Om någon som läser det här skrivit en bok men inte fått den utgiven, kan jag rekommendera BoD som varit otroligt bra att samarbeta med. Den exponering företaget erbjuder är imponerande. Kolla gärna genom att skriva in Den ofrivillige agenten och se sökresultatet.

 

Ha det bra trots allt eländes elände och sköt om er ni som råkar läsa det här.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards