Direktlänk till inlägg 12 maj 2021

Vad som väntar vill vi inte veta.

Av Sven-Erik Hemlin - 12 maj 2021 10:04

Det är en märklig tid vi lever i, för många har det inneburit förändringar både ekonomiskt och sättet att leva.

Många har fått nya  värderingar, pengar är inte värda nånting om en allvarlig sjukdom drabbar oss. Man kan läsa sig till och hör personer som slår bort allt om pandemin och resonerar som så att det drabbar inte mig.


Livet är så komplicerat att det innefattar både med- och motgång. När ag hör uttrycket att någon glider fram på en räckmacka får det mig att tänka hur den personen skall kunna klara av en livskris. Med alla influensers som ger sina råd och tips kan mattan ryckas undan för dem på kort tid. Trender är aldrig långlivade, de är lite som en cigarrettglöd som lyser upp och slocknar.


Ofta förbannar jag mitt intresse för ekonomi, det är knappast en önskvärd utveckling vi kan se framöver. Trots alla varningar har många gett sig in i att göra snabba casch på aktiemarknaden. En marknad där de gamla rävarna som samlat på sig milarder styr efter eget intresse. När de trycker på säljknappen händer saker, ororn sprider sig över hela linjen.


Det stora spöket dessa miljardärer nu ser är inflation, en följd av i snabb takt stigande priser. Vår regering har skapat sin egen lilla inflation genom miljöåtgärder som fördyrar för invånarna. Det i sin tur kommer att innebära att de svagaste grupperna kommer att hamna i en allt svårare ekonomisk situation. 


Slutar aldrig föundras över hur aningslösa våra politiker är, ändå står de nu inför en utmaning som kommer att påverka deras position i samhället. De ifrågasätts redan och i takt med att ekonomiska klyftorna blir större kan vi förvänta oss att det leder till oroligheter. Inte alls omöjligt att många inte kommer att rösta, för vem ska de svaga grupperna rösta på. 


Visst finns det många rika i vårt land, men sätter det betydligt större antalet fattiga hårt mot hårt är det de rika som tvingas på knä. Det är nämligen maoriteten som kan tvinga fram förändringar, med det pajasgäng som kallar sig politiker i dagens läge, blir besluten hela tiden negativa för denna majoritet.


VAd det här kan innebära är demonstrationer som övergår i upplopp, tålmodiga svenskar som accepterar det mesta finns inte längre och de heta känslorna visar sig till och med inpom hemmets väggar. Så här långt är det närstående som fått ta de smällar som de här personerna istället skulle gett sina chefer. 


Det kan bli så här när den trygghet människorna en gång känt övergår i osäkerhet och rädsla för saker de inte kan påverka. Våra politiker har skapat en krutdurk och stubinen blir kortare för varje dag som går. Snart kanske någon gubbe går och viftar med röd flagga och ropar: "Tänt var det här"" 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards