Direktlänk till inlägg 11 oktober 2012

Det kostar skjortan ju äldre man blir.

Av Sven-Erik Hemlin - 11 oktober 2012 06:22

Det känns lite krassligt i dag. Ingenting som doktorn kan bota, det är nog bara en mindre höstdepression. Förresten påminner dagens läkare mig om de gamla regementsläkarna, vad man än hade för krämpor ordinerades Albyl.

Men läkarvetenskapen har gått framåt, i takt med att sjukvården fått svårt att få pengarna att räcka till. De flesta krämpor kan patienten numera bota själv genom några goda råd. Om du är för tjock, har sömnsvårigheter, orolig mage, eller helt enkelt känner dig alldeles slut, blir rådet att motionera. Motion hjälper dessutom mot högt och lågt blodtryck, ömmande muskler och Gud vet allt.

Från mitt köksfönster kan jag se människor som motionerar varje dag. Äldre damer iklädda färgglada joggingdresser av senaste modell med pannband om huvudet och stavar i händerna, flåsar förbi. De lite yngre med bakändor som lagårdsdörrar halvlunkar (jösses, vad det svänger), de smärtare går och eller springer ruskigt fort.

Men det är inte många karlar som passerar förbi, de är väl ute i något motionsspår någonstans.

Hörde förresten talas om en som var överviktig och fick rådet att motionera. En karaktärsfast människa som tog rådet på allvar. Efter ett halvår var det full fart på honom, sommaren tillbringade han på rullskidor, minst fem mil om dagen. Och övervikten lämnade han efter sig på vägen. Det är massvis med människor som gjort samma sak under sommaren, jag har sett sådana högar och trott det vara hästskit.

Hursomhelst, redan på den första nysnön tränade han för fullt för Vasaloppet. En baggis för en vältränad människa. Vid en hälsoundersökning slogs det fast att han var en otroligt vältränad sextioåring. Olyckligtvis dog han året efter, av vad visste inte den som talade om det. Men fantastiska testvärden, hade han i alla fall.

Motion verkar vara så roligt för en del, att det borde förbjudas. Dessutom sägs motion vara beroendeframkallande. Kan man förbjuda rökning för att det är beroendeframkallande och farligt, kan man väl också förbjuda motion. Motion dödar! Ja, en del i alla fall.

Att människor lagt på hullet och att plånböckerna blivit fetare hos de som säljer bantningsmedel, ligger på något sätt i tiden. Man kan ofta se rubriker om att vi äter fel, lever fel, men slutklämmen blir alltid att vi måste röra på oss mera. Det är lättare sagt än gjort, de flesta hinner inte med annat än det vardagliga sysslorna, tiden vill inte räcka till.

Just tidsbristen gör att många lever på snabbmat, det blir en korv med mos, en hamburgare eller pizza i flygande fläng. Jag tycker det bevisar att vi inte äter och lever fel med vett och vilja, vi tvingas till det av ett obarmhärtigt samhälle. Med andra ord är det politikernas fel, att så många lagt på hullet. Men det finns ett utmärkt råd till alla med viktproblem, som en husläkare kom med på den tiden det begav sig. Glöm bantningsmedel och motion, för rådet han gav var: Ät mindre och skit mera.

Ja, det är mycket tokigt som händer i vår helhispiga värld. Varför människor går till överdrift med det mesta är svårt att förstå. Som det här med att de unga inte tycks inte vara nöjda med varken sina utseenden eller kroppar. Det är inte bara karlar som springer på gym och skaffar muskler, kvinnor gör det också. Men allra värst är ändå alla de, som för dyra pengar skaffar sig ballongtuttar och tjockläppar, det ser rent ut sagt bedrövligt ut.

Om det har med jämställdhet att göra vet jag inte, jag ser det som dubbla budskap. Nåja, men många kvinnor beter sig faktiskt som karlar numera. Manhaftiga fruntimmer har alltid funnits, så det är väl inget märkvärdigt med det. Men för min del tycker jag det ser det lite kufiskt ut, när unga tjejer i tajta jeans, strosar fram på gatan med en rejäl prilla under läppen och en snusdosa som syns hur tydligt som helst i bakfickan. Kvinnor brukar klaga på karlar som snusar, men hur är det för killarna som får en snuspuss?

Nåja, livet hankar sig fram. Man börjar bli van vid alla tokigheter. Nu är det höst och snart ramlar den första snön ner över oss. Vad som kommer att hända under vintern, vet vi när våren kommer. Men först ska vi klara av julen, som jag tycker blir jobbigare för varje år. Det är inte långt kvar, frugan börjar redan prata om julstädning. Varför ska det julstädas i varenda vrå? Och släpa fram julsaker som ska upp på vinden igen efter nyår! Dessutom ska man leta julklappar till barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Det är inte lätt att bli gammal och kostar skjortan gör det också. Bara det en anledning till att pensionerna måste höjas.

Dags att sätta på kaffet, jag hör att frugan vaknat. Observera, jag har inte gnällt på våra så kallade folkvalda i dag. Bara gett ett litet nålstick.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards