Direktlänk till inlägg 26 september 2011

Är det så att den moderna människan blivit mycket dummare?

Av Sven-Erik Hemlin - 26 september 2011 08:19

Den som påstår att det är nyttigt att röra på sig, är alldeles fel ute. Att flanera i långsamt takt må så vara, men kroppsarbete är förkastligt. För min del har helgens arbete vid stugan satt sina spår. Det känns faktiskt som om jag blivit överkörd av ett tåg, det värker överallt i kroppen.

   Det gäller att tänka på annat än en värkande kropp och lite som balsam på såren är det som nu händer. Nu har avsatta generaldirektörer och andra politiskt tillsatta personer satts under lupp. Att kunna kvittera ut en snuskigt hög månadslön utan motprestation, är minst sagt magstarkt. Men det är ju bra att det dras fram i dagsljuset, det här är saker som mörkats under många år.

   Våra riksdagsledamöter uppträder som om de tagits på sängen, de kunde ju inte ens ana att det var så här. Ja, det är vad de vill att vi ska tro, men sitter man med i ledningen för ett land, visst har man hört talas om det.

   Om inte regeringen tar tag i det här och det tillsätts en utredning, begår de så kallade folkvalda tjänstefel. Visserligen brukar sådana utredningar ta flera år, men i vår moderna tid är människorna otåligare. Nu gäller det för regeringen att visa handlingskraft och att de menar allvar med att inga pengar får slösas bort.

   Man kan ju hoppas att det även framkommer vem eller vilka som beslutat om, att personer som misslyckats med sina uppdrag, ska falla mjukt. Någon klok människa borde ha begripit, att så misshushållar man inte med skattebetalarnas pengar. Någon bär ansvaret för att det blivit så här, det bör svenska folket få visshet om.

   Tyvärr sker det här slöseriet även inom kommuner och landsting, där chefer fått gå med bibehållen lön i flera år. Pengarna tas från de tillgängliga skattemedlen, det är en skandal utan like. Om det är vårt politiska system som är orsaken till att det kunnat bli så här, är det dags att skrota hela vårt politiskt uppbyggda samhällssystem.

   Jag känner mig oerhört ledsen när jag tänker på hur sjuka människor behandlats senaste åren. Jag tänker på allt lidande som drabbat de sjuka som har (eller har haft) oturen att få en fullständigt inkompetent handläggare vid Försäkringskassan. Utredare som gömmer sig bakom givna instruktioner, men i själva verket har större problem än de som de utreder.

   Att inte regeringen insett vartåt det hela barkar, måste ses som arrogans och fullständig avsaknad av empati. När invånare bara blivit en siffra i sammanhanget och inte människor av kött och blod, finns ingen ursäkt.

   Hittade någonting bland mina anteckningar som passar in på vår hispiga värld. En värld där allt handlar om pengar och att alla måste arbeta. Till och med sjuka, halta och lytta. Det Bruce Barton skrev för länge sedan är precis hur det fungerar numera. Han skrev följande: Vår materiella framgångssträvan blir en trampkvarn som vi själva skapat. Det jordbundna arbetets svett fördunklar våra ögon för livets verkliga lyckokällor. Främst bland dem är självförglömmelse för andras lycka, helandet av fötter som sårats av livsstigens stenar.

   Är det så att den moderna människan blivit mycket dummare, för så kloka ord hör man aldrig någon yttra i dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards