Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Blir någon klok på hur politik fungerar?

Av Sven-Erik Hemlin - 28 februari 2012 07:34

Talade för någon dag sedan med en man som helst av allt skulle vilja lämna Sverige. Ingenting är som förr, inte ens vädret, sa han. Socialt umgänge kan man glömma, det går inte ens att lyssna på radion. Han var inne på, att det kanske skulle vara lättare att träffa nya vänner i ett annat land. Alla gamla vänner var borta, så det var skit samma var han bodde.

Mannen hade åsikter om det mesta, inte minst om allt miljötjafs, som han sa. Enda glädjeämnet hade för honom hade varit att ta en tur med bilen, men det ansåg sig inte ha råd med längre. Femton kronor litern för bensin, fnyste han, det är skandal! Åk kommunalt säger dom jävla politikerna, men dit jag vill åka går det inte.

Som tur är bär benen fortfarande, men tack vare det här jävla vassa gruset dom sprider ut istället för sand, är skosulorna utslitna på en vinter. Fullständigt onödigt, varenda äldre person har ju broddar under fötterna, för det är inte grusat överallt. Cykeldäcken tar stryk också har jag hört, men cykla har jag slutat med. Blev förresten påkörd av en idiot till cyklist på trottoaren som skällde ut mig. Se dig för gubbjävel, sa han, det här är en cykelbana. Jaha, sa jag, var finns trottoaren får gående då?

Nä, vårt så kallade samhälle har spårat ur, sa han och ruskade på huvudet. Han fattade inte vitsen med grön skatteväxling. Att det kostar honom pengar varje dag var han medveten om, men vad pengarna går till kunde han inte begripa. Visst är vår miljö skitig, sa han, men det är ju mest på gator och trottoarer som skiten syns, för den tar ingen reda på.

Att röka hade han slutat med och övergått till snus, för det var billigare. Eller har varit billigare, för skattehöjningarna hade gjort snuset svindyrt. Tänk efter, sa han, politikerna manipulerar folket att använda det som ger mest skattepengar. När folk gick över till att använda el istället för olja, dröjde odet inte länge innan elpriserna gick opp.

I flera år har det propagerats för att folk ska sluta röka, det kostar pengar att ta hand om såna som fått problem av rökningen. Vart alla skatter dom betalt in på det dom rökt opp vet väl fan. Nu har dom styrande kommit på att det försvann inkomster för staten när folk slutade röka och vips måste det kompenseras. Hursomhelst tänker jag sluta snusa också, det ska fan föda högavlönade politiker, för det är ju dom som skor sig mest ur vår gemensamma kassa.

Han suckade tungt och reste sig. Nu ska jag in i affären och köpa en bit blodpudding och en plastkorv risgrynsgröt, sa han. Det är väl enda sättet att visa att jag skiter i kravmärkta varor som jag inte vet vad de är bra för, och dessutom kostar dom för mycket. Som konsument anses jag väl vara värdelös, men det skiter jag fullständigt i. Och med det gick han.

Naturligtvis är det fantastiskt att få leva ett långt liv, men det är ju inte alla förunnat. Vårt nutida fantastiska samhälle har inte garderat sig för att människor ska kunna bli gamla, att medelåldern skulle kunna bli betydligt högre än förr. Ändå borde ju våra politiker tänkt på, att de själva skulle bli gamla en dag, inte minst borde deras föräldrar ha påtalat det.

Med det i åtanke, hade kanske det prioriteras, istället för kosmetiska förändringar och att försöka rädda vår miljö. Och vad är det som säger att politiska valda personer ska ta hand om någonting så komplicerat som vår miljö? Ja, våra skattepengar över huvud taget, för den delen. Är det inte invånarnas ärende de ska gå som de avlönas för av väljarna, det ingår ju i deras uppdrag!

Om svenska folket fått förvalta sina egna pensionspengar, skulle inte nutidens skattebetalare behöva vara med och betala pensionerna. Utav de via skatten inbetalade pensionerna, har det ju snyltats en hel del förstås, de pengarna har gått åt till att kasta pärlor för svin.

Ingen kan överbevisa mig om att politiskt valda personer, är lämpliga att dela ut pengar ur en gemensam kassa. För mig känns det bara som att de själva plockar ur vad de behöver och att resten delas ut. När det som blir över inte räcker till tar de inte av sin egen del, då ser man istället till att så lite som möjligt ska betalas ut. Det är av den anledningen vi i dag har utförsäkrade människor. Det skulle vi inte behöva ha, om politikerna slutade med att vända på alla stenar, det verkar vara det enda de duger till numera.

Ingen kan med säkerhet säga vad det här kommer att leda till, men visst kommer det att visa sig vid nästa val. Redan nu kan Socialdemokraterna glädja sig åt stigande opinionssiffror, utan att ha gjort eller lovat någonting. Det har ju inte heller Moderaterna gjort, ändå tappar de sympatisörer. Det kan naturligtvis bero på att svenska folket börjat tänka med hjärtat och då ligger Moderaterna risigt till.

Men i ärlighetens namn verkar alla partier vara lika goda kålsupare, statens, kommunernas och landstingens ekonomi måste gå i första hand. Tacka fasiken för det, annars skulle ju en massa politiker bli utan jobb! Att väljarna får hålla till godo med vattvälling, tänker de inte ens på. Blir någon klok på hur politik fungerar?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards