Alla inlägg den 27 februari 2012

Av Sven-Erik Hemlin - 27 februari 2012 08:21

 De beslut som fattats sedan den borgerliga regeringen tog över, är nog bland det dummaste jag varit med om och jag har varit med om mycket dumt. Förr hade vi socialgrupper vilket ansågs vara ovärdigt ett demokratiskt land, nu är det återinfört genom att indela svenska folket i närande och tärande.

Den som inte kan jobba på grund av sjukdom, försöker bara komma undan sin skyldighet mot staten. De som går arbetslösa är lata och måste hållas igång med allehanda åtgärder som Fas 3 och vuxendagis.

Allt det här tokeriet beror naturligtvis på fördomar, inte minst hos Moderaterna. Ibland lyser det igenom att de som inte tycker som Moderaterna, inte heller ska öppna käften. Men partiets företrädare verkar ha fått det mesta om bakfoten, det visar inte minst vår statsministers fräna kritik av SD.

För mig verkar det som vår statsminister blandat ihop rasism, utlänningshat och vår nedärvda misstänksamhet mot främlingar. Det sistnämnda är väl vad som fått många att sympatisera med SD, inte rasism och utlänningshat. I ärlighetens namn är det inte bara Moderaterna som ska stå med hundhuvudet, övriga partier har under alla år undvikit att debattera invandringen.

Det är ganska många som sympatiserar med SD, alltså borde det vara intressant för övriga partier att fråga sig varför. Det hjälper inte att gå ut och säga att vi inte ska ha fördomar mot någon, inte heller att säga att vi inte ska ha några fördomar alls. Rannsakar regeringens medlemmar sig själva, inser de att många fattade beslut senaste åren, har baserats på fördomar. Inte minst då ändringen av sjukförsäkringen och a-kassan. Så kom inte och säg att vi inte har fördomar mot allt som känns främmande, för det finns hos oss alla.

Det enda som kan skingra fördomarna är att öppet visa att så här är det. Men se det går inte i vårt land, det skulle vara som att kasta skit i fläkten och alla i samma rum blir nedstänkta. Riksdagens ledamöter har ju under åren lagt locket på när det gäller invandringen, eftersom invånarna inte har med en så känslig sak att göra.  Ganska märkligt, måste jag säga.

Nåja, med risk att trassla in mig och anses vara rasist. Egentligen är jag ju bara misstänksam mot vad våra politiker håller på med. I alldeles för många fall, verkar de inte veta vad de håller på med. I det fallet ligger jag steget före, nu sätter jag mig ner och pluggar Spanska istället. Det är mycket trevligare, dessutom har jag ju användning av det.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards