Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Om utredarna vid FK skulle byta jobb med läkarna, skulle kanske allting rätta till sig.

Av Sven-Erik Hemlin - 30 september 2010 06:38

Att läsa insändare kan ibland vara roligt, speciellt nu efter det kaotiska valresultatet. En del insändarskribenter har drabbats av eftertankens kranka blekhet, en del verkar nyvakna och undrar vad fasiken som hänt. Men den som lyssnar på vad folk på gatan har att säga, inser att politik är någonting som nu lagts på hyllan fyra år framåt. Antagligen beror det på att de flesta är förbannade på allt de så kallade folkvalda ställer till det för dem.

   Med andra ord är jag inte ett dugg överraskad av framgångarna för SD. Många har lagt sin röst på dem för att ge de etablerade partierna en snyting. Alla försök att låtsas som inte SD fanns, visade sig vara ett stort misstag. Någon invandrardebatt skulle det inte vara i valrörelsen, utan locket på som vanligt. Vare sig de etablerade gamla partierna vill det eller inte, kommer de att tvingas till att ta tag i invandringspolitiken, annars väntar värre saker runt hörnet.

   Att Mona börjat föra samtal med statsministern om just invandringen förvånar mig lite, däremot inte att MP är ivriga att göra det. Det bästa Mona kan göra är att ta skeden i vacker hand och jobba ihop med alliansregeringen, det skulle göra MP tandlöst i sina försök att hitta en position där de kan påverka. Skulle inte förvåna om den rödgröna alliansen spricker, sossarna har bara förlorat på det samarbetet.

   När det gäller invandringen kan jag inte låta bli att grubbla över, vad de gamla etablerade partierna är rädda för? Att visa upp att den politiska styrningen av allting, bara leder till katastrof? Det går inte att blunda för att det finns hundratusentals åsikter i landet som skiljer sig från beslutsfattarnas, om de saker våra politiska makthavare beslutar om.

   Vad gäller att ta tag i snabbt som ögat, är säkert Försäkringskassans klantighet, regeringens största huvudvärk. Vi har fått klart för oss läkarnas diagnoser inte duger för Försäkringskassans utredare, vem ska då kunna komma fram till vad som är rätt eller inte?

   Tydligen finns kompetensen på fel plats i systemet, på annat sätt går det inte att tolka nuvarande ordning. Den enklaste lösningen borde därför vara att låta utredarna byta jobb med läkarna. Då skulle utredarna ge sin diagnos och läkarna med sina kunskaper och erfarenheter, fatta det avgörande beslutet om människor är arbetsföra eller inte. Dessutom kan de i de flesta fall avgöra om människor är dödssjuka, det kan tydligen inte utredarna bedöma. En enkel omflyttning skulle med andra ord betyda att ingenting behöver göras åt nuvarande regler.

   Eftersom en utredning som antagligen kommer att ta tid, måste det till en snabb lösning för att minimera skadan som de nuvarande reglerna ställer till med. Med utredare i läkares roll kan sjukhusen snabbehandla knepigare fall, genom att skicka över dem till Försäkringskassan. Småskavanker finns det duktiga sjuksköterskor som kan ta hand om. Jag kan inte förstå varför politiker måste krångla till allting.

   Jag tänker inte krångla till det mer i dag, vi ska ner i tvättstugan. Det är väl enda orsaken till att det blev en så kort blogg, för jag har bara kommit igång. Hittade i alla fall ett citat som jag inte vet hur jag ska tolka och det lyder så här: Skulle inte vår värld vara bra mycket hårdare, kallare, mörkare, om inte sjukdom funnits?

   Den som skrev de tänkvärda orden, kan den ha varit utredare vid Försäkringskassan? Tja, vem vet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards