Direktlänk till inlägg 23 september 2010

Misslyckanden lär oss vad vi inte vet, men borde ha vetat.

Av Sven-Erik Hemlin - 23 september 2010 06:21

Jag behöver skriva av mig för att fungera. Kommer man upp i åren har man samlat på sig erfarenhet av så många orättvisor, att man lätt ser när nya begås. De gamla etablerade partiernas barnsliga reaktion efter valet exempelvis, slår bara tillbaka mot dem själva. Tänk så lite det behövs för att de ska ha samma åsikt, inga utbölingar ska invadera deras sandlåda och leka med deras saker.

   I stridens hetta har de gjort ett misstag som blir svårt att rätta till. En mycket stor del av väljarkåren har sagt sitt, det kan ingen ändra på i efterhand. Men det kan bli så om man likt strutsen, stoppar ner huvudet i sanden för att slippa se faran.

   Misstag är lätt att göra, jag gör massvis varje dag, men de påverkar förhoppningsvis bara mig själv. Ett misstag jag gjorde var att hålla upp med skrivandet under hela sommaren. Jag hade några små återfall, men för det mesta läste jag och lyssnade på musik. En nostalgitripp tillbaka till femtiotalet. Har lyssnat på Jo Stafford, Nat King Cole, ja hela det gamla gardet av artister faktiskt. Vilken underbar musik vi som är födda på trettio- och fyrtiotalet och tidigare, fick chansen att lyssna på under vår uppväxt.

    Men någonting saknades. Skrivandet fungerar som terapi och bloggandet fördrev jag tidiga morgontimmar med för eget välbefinnande, det var ett sätt att göra mig av med det som gnagde. Nu har lusten vaknat igen och saker att skriva om, finns en uppsjö av.

   Så länge vi styrs av ett tvärsnitt av folket, kommer alltid vansinniga beslut att fattas. Kanske just därför kommer det jag skriver helt osökt, det bara bubblar fram. Meningen med det är oklar för mig, men fega människor har jag svårt att acceptera. Och vad som saknas hos de så kallade folkvalda är kurage, att våga stå upp mot partiernas makthavare och säga sin mening.

   Jag har skrivit det förr i något sammanhang, men salig Olof Palme sa en gång, att ingenting har skapat så mycket elände i världen, som i demokratisk ordning fattade beslut. Det som beslutas är inte demokratiskt, det är en ren styrkedemonstration i kraft av egen majoritet. Ja, med hjälp av en massa ängsliga ja-sägare, som hoppas på en politisk karriär, förstås.

   Det ska villigt erkännas att jag av födsel och ohejdad vana är obstinat. Att jag är kritisk mot många miljökämpars orubbliga tro på att vår krasliga miljö kan räddas, beror på att jag avskyr auktoriteter som säger att så här är det. I helsike heller, de använder gamla lärdomar till att bedöma någonting, som ingen vet hur det ska tacklas. Att människan har sin del i att miljön försämras kan jag till viss del hålla med om, men när människan blandar sig i och ska ge Moder Natur en hjälpande hand, först då kan det leda till en katastrof.

   Många klimatforskare har fått lämna sina larmrapporter utan att granskas, när det nu sker visar det sig att de kanske inte vet ett pilleskit om, vad den globala uppvärmningen beror på. Geologer kan komma fram till hur klimatet var för tusentals år sen, eller i alla fall gissa sig till det. Ingen förklaring finns om varför vi fick en istid, kan det ha berott på avsaknaden av koldioxidutsläpp? Att det fanns för lite folk och djur på jorden, för att växthusgaser skulle kunna påverka? Om det berodde på de sakerna, kommer människan genom alla försök att rädda vår miljö, istället att skapa en ny istid.

   Inte otroligt att människan är på väg att göra en dundertabbe. Jag minns miljökämpar som fick igenom att sälarna i Bottenhavet skulle räddas. Följden har blivit fler sälar än vi någonsin haft i Bottenviken, enorma problem för kustfiskare och mindre fisk att hämta upp ur havet. När naturen försökte skapa balans i vårt ekologiska system, ville vissa människor annorlunda.

   När människan inte längre ses som ett hot utan en försörjare med sina redskap, har vi gjort sälarna en björntjänst. Orädda för människor har de på samma sätt som bidragsberoende, invaggats i falsk säkerhet. De har lärt sig att mat finns att hämta i fiskarnas nät, eller var fiskyngel släpps ut. Den dag näten inte längre läggs ut och den matfisk vi behöver får växa upp i slutna bassänger, kommer vi att se många sälar dö av svält. Endast de starkaste kommer att överleva.

   Jag vet inte varför just sälar flög för mig, det hade lika gärna kunnat vara den heta frågan om att varg planteras ut. Duktiga lobbyister har lyckats övertala makthavarna om att vargen måste finnas i våra skogar. Till och med EU är inblandat, där de flesta inom den församlingen, aldrig sett en varg i verkligheten. Sätts en gräns för hur många vargar som får finnas, finns risk för inavel som kan skapa oberäkneliga varelser. Det är en tickande bomb de politiska makthavarna fått på halsen.

   Egentligen är det inte så konstigt att en liten klick experter, mycket enkelt kan föra makthavarna bakom ljuset för att främja sina egna intressen, både vad gäller djur och miljö. De makthavande är ju helt vanliga människor, som tvingas greppa frågor som rör sig över stora områden. Det är antagligen en av anledningarna till att makthavare, från och till tvingas erkänna, att de inte ens kunnat ana konsekvenserna av sina beslut.

   Det är med misslyckanden som mediciner, de som smakar beskt är ofta de som fungerar, men vi kniper ihop munnen likt barn och vägrar svälja. En besk medicin att svälja är att öppet erkänna, när ett misstag begåtts, att de varit alldeles för okunniga vid beslutsfattandet.

   Alldeles för ofta har den enkla vägen valts för att ta fram underlag för beslut, genom att anlita experter och konsulter inom de områden det gällt. Resultatet kan bara bli ett om dessa får föra fram sina hjärtefrågor. Men de politiska makthavarna, kan med rent samvete om allt går snett, utan darr på stämman ge konsulterna eller experterna skulden. Själva har de ju handlat i god tro.

   Innan jag snärjer in mig i de här kontroversiella frågorna, är det bäst att lägga av för i dag. Men det som vid första anblicken ser komplicerat ut, kanske är hur enkelt som helst. Det gäller bara att använda sunt bondförnuft. Tyvärr finns det inte vetenskapligt bevisat att det finns med människor som utrustats med sunt bondförnuft, antagligen beroende på att det inte finns några auktoriteter eller självutnämnda experter inom det området.

   Jag vill ändå ge våra makthavare och beslutsfattare ett röstens ord på vägen. Misslyckanden lär oss vad vi inte vet, men borde ha lärt oss. Förhoppningsvis kan man lära sig av misstagen och inte göra om dem. Så var för all del inte rädda för att misslyckas, någonting måste väl i alla fall bli rätt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards