Direktlänk till inlägg 11 november 2009

Politikers oförmåga att se konsekvenserna av sina beslut, ska aldrig underskattas.

Av Sven-Erik Hemlin - 11 november 2009 07:13


Kände inte för att skriva idag, men efter att ha läst tidningen började saker och ting tränga på. Med det som tryckte på mest avklarat, sitter jag nu här och hoppar väl direkt på det som måste ut.

Inte det minsta förvånad, läste jag för någon dag sen om att pensionerade känts sig både friskare och mådde bättre efter ha gått i pension. Många hade åren före pensioneringen mått dåligt på grund av stress och högt arbetstempo. Människan är inte outslitlig som en del tycks tro och en utsliten människa är en dyr affär för samhället.

Med en ungdomsarbetslöshet som slår alla rekord, vad tjänar då samhället på att äldre ska jobba längre? Låt oss säga att det finns etthundra tusen arbetslösa ungdomar som aldrig haft ett jobb. De har ingen a-kassa och lever därför på socialbidrag. Jag har hört att matbidrag som betalas ut rör sig om runt artonhundra kronor, det är inte mycket pengar i sig självt, men för samhället är det sammantaget för alla ungdomarna en stor kostnad.

Jag har läst eller hört att runt hundratusen står på tur att pensioneras de närmaste åren, men jag tror knappast att många av de nu unga arbetslösa kan ersätta de avgående rakt av. Många av ungdomarna har för dåliga betyg för att komma in på arbetsmarknaden, en stor del av dem kommer samhället antagligen därför att få försörja livet ut. Och detta trots att de mycket väl skulle klara av ett hantverksyrke som kan utföras utan avancerade teoretiska kunskaper.

Det är alltså inte ungdomarna det är fel på, de flesta av dem saknar visserligen läshuvud, men alla är de bra på någonting, men ges aldrig en chans att bevisa det. På ena sidan har vi alltså äldre människor med bara några år kvar till pensionen som mår dåligt, på den andra friska starka ungdomar som vill jobba och tjäna pengar. De röster som höjts från äldre att de vill och kan jobba längre är en minoritet, men vill de jobba livet ur sig så okej då. Det sägs ju att vi är ett fritt land.

Men om vi tänker oss att de matpengar ungdomarna får från socialen istället betalas ut till de som väljer att gå hem tidigare för att jämna ut vad de förlorar i inkomst, hamnar man på plus minus noll om man räknar i pengar. Vad som kan sparas in på sikt genom att de äldre blir friskare och mår bättre är vårdkostnader som idag är en enorm utgiftspost. Hur mycket samhället skulle tjäna på att en stor del av de unga arbetslösa kommer ut på arbetsmarknaden, kan vi nog inte ens göra oss en föreställning om.  

Ser man lite framåt och tittar på vad det skulle innebära, inser man att dagens åldringar med utslitna kroppar av hårt arbete, kommer att efterträdas av åldringar som är friskare och mår bättre längre upp i åldrarna. Det är ju hur enkelt som helst att räkna ut, för den som inte är politiskt aktiv. Varför i hela fridens dagar skrotas inte tanken att alla måste jobba längre, när ett kortare arbetsliv sparar både pengar och hälsa åt oss alla? Dessutom skulle det ge våra ungdomar en chans att slippa förnedras av AF och socialkontoren.

Varför mitt förslag nog aldrig kommer att realiseras beror på, att politikers oförmåga att se konsekvenserna av sina beslut, aldrig ska underskattas. Med det menar jag att många förslag har lagts fram, men har av ideologiska skäl ratats av beslutsfattarna. Det är den största anledningen till, att vårt samhälle är på väg haverera.

Det är enbart löjligt när politiker försöker hitta lösningar som kan rädda vår miljö från en framtida katastrof. Den verkligt stora framtida katastrofen är, att låta hundratusentals ungdomar vända på dygnet för att slå ihjäl tiden. Är inte de en del av dem man måste räkna med ska försörja vårt samhälle i framtiden?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards