Alla inlägg den 26 november 2012

Av Sven-Erik Hemlin - 26 november 2012 07:51

Jag har inte bråttom, av den anledningen har jag ett långsamt mobilt bredband. Inte heller gör det någonting att det tar tid att uppgradera virusprogrammet, det är en nödvändighet om man vill ha datorn i fred för skurkar och banditer. För mig låter det minst sagt knäppt, att höra hur det finns folk som kan sitta och surfa i timtal. Att gå ut på nätet och läsa den information man är ute efter, tar inte många minuter. Om det är ett tidsfördriv, är det minst sagt ett underligt sådant.

När jag märkte att mitt skrivande varje morgon, var ett tidsfördriv i väntan på att frugan skulle vakna, bestämde jag mig för att bryta rutinen. Jag tycker inte om att fastna i gamla hjulspår, vill prova på andra vägar istället.

Varför jag hakar upp mig på politikers inkompetens är också en gåta. Egentligen har jag ingenting emot politiker som människor, det är deras förvandling till allvetare som retar mig. Men det som retar mig allra mest, är det trygghetssystem politikerna skaffat sig själva. Det finns alldeles för många trötta, idéfattiga politiker som mätta och dästa sitter i maktposition i vårt samhälle. De har sitt på det torra vad som än händer.

Men SD har visat att många fått nog, att det måste till en förändring. Vad SD står för bryr sig inte folk om, de är ute efter att skaka om det gamla etablerade etablissemanget. Om det visar sig att det fungerar, kan vi vänta oss att ännu fler lägger sin röst på SD, trots att de inte sympatiserar med budskapet. Det kan inte bli sämre resonerar många jag talat med.

Man förvånas över att de gamla partierna inte insett faran, eller lyssnat på hur människorna upplever vårt nuvarande samhälle. När människorna börjar känna att de inte längre har något stöd av samhället, är vi inne på en mycket farlig väg. Det börjar bli alldeles för många som drabbats av politiska beslut, som visat sig vara katastrofala för vissa grupper.

Vad de flesta vill ha är ett rättvist samhälle, det får inte finnas gräddfiler och skyddsnät för de som fått i uppdrag att företräda invånarna. De måste helt enkelt ha samma regler som övriga invånare, det vill säga en uppsägningsperiod som följer gängse regler. Dessutom borde införas att politiska uppdrag inte får vara längre en två mandatperioder, sedan ska de så kallade folkvalda stå till arbetsmarknadens förfogande.

Visserligen är det inte lätt att få ett jobb ens för de högutbildade, men är de så duktiga som de själva vill framhålla, ska det inte vara något problem att få ett jobb inom det privata näringslivet. Dugligt folk efterfrågas alltid, många företag får inte tag på den personal de eftersöker. De flesta politiker har skaffat sig ett nätverk av kontakter, det har det med andra ord förspänt för att kunna göra ny karriär.

Det skulle vara nyttigt för inte minst de som brinner för politiken, att verkligen se hur vårt välfärdssamhälle fungerar i praktiken. De skulle kunna föra vidare till sina tidigare kollegor vad som fungerar eller inte, vilket förhoppningsvis skulle medföra att misstag kan undvikas.

Men jag kanske är för sent ute med varningar, det jäser redan så mycket på gator och torg att det kanske är för sent. Finns det någon politisk makthavare som har modet och som klarar av den storstädning som behövs, för att blidka alla de som drabbats?

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards