Direktlänk till inlägg 4 maj 2012

Vart tar alla skattepengar vägen?

Av Sven-Erik Hemlin - 4 maj 2012 06:32

Att skapa ett rättvist samhälle, som alla kan känna sig som en del av, är inte lätt. Men det mesta som är värt att göra, är ju inte det. Men att skapa ett rättvist samhälle, är väl vad de politiska uppdragen går ut på, men svårigheterna och det enorma arbetet avskräcker.

Problemet som jag upplever det är att vårt land är alldeles för byråkratiskt. Varför saker och ting krånglats till med statistik och uppföljningar och Gud vet vad, har ju faktiskt inget värde i långa loppet. Det enda man kan få fram av statistik och uppföljningar är om något misstag gjorts, men ingen byråkrat vill kännas vid vare sig ansvar eller misstag.

Det här har gjort att vårt land blivit en koloss på lerfötter. Det vimlar av folk i ansvarsställning, men av någon underlig anledning har de i slutändan inget ansvar, det har istället någon tjänsteman. Varför vi därför har tillsatta chefer, borde därför föras fram i den offentliga debatten.

För den som har perspektiv på vårt land, måste det hela ses som löjeväckande. Därför ska jag dra en sedelärande historia som osökt dök upp i huvudet. Den är hämtad från den tid då nuvarande Ryssland hette Sovjetunionen, en sedelärande historia, faktiskt. Det var så här att den sovjetiska statschefen intervjuades och fick frågan vilket var hans största problem. Statschefen funderade en stund och så svarade han:

Tja, alla har vi ju våra problem. Frankrikes president exempelvis har hundra älskarinnor, en av dom är spion, men han vet inte vilken. Och Amerikas president har hundra livvakter, en av dom är terrorist, men han vet inte vilken. Själv har jag hundra medarbetare, en av dom är ekonom, men jag vet inte vilken.

Nåja, nu var det väl inte bara avsaknaden av ekonomer som fick det stora landet i öster att byta namn och att DDR blev en del av Tyskland, utan den enorma byråkratin. Om det blivit bättre efter namnbytet vet jag inte, men om de inte lärt sig av det tidigare misstaget, får de skylla sig själva.

Vårt politiska etablissemang har definitivt inte lärt sig av forna Sovjetunionens misstag. Eftersom det saknas pengar till det mesta som ska utföras med skattepengar, går pengarna till annat än de är avsedda för. Lägger man dessutom till alla miljöavgifter som så här långt inte har gjort miljön bättre, är det inte undra på att det hela verkar ännu mer underligt. Om det inte var bättre förr, behövde vi i alla fall inte oroa oss för att rädda vår miljö eller utrotningshotade rovdjur. 

På något underligt sätt känns det som händer just nu, som att börja titta på en film, men tvingas vänta medan den redigeras om, innan vi får se slutet. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards