Direktlänk till inlägg 13 mars 2012

För sent ska syndaren vakna.

Av Sven-Erik Hemlin - 13 mars 2012 06:21

När det kärvar till sig, måste staten och kommunerna gasa istället för att bromsa, har alla säkert hört någon politiker eller höjdare inom facket säga. Men staten och kommunerna måste ha konstiga gaspedaler, som bara sätter fart på anställningen av kanslipersonal och kommunalråd. Hjulen som får det hela att rulla, försöker man plocka bort i möjligaste mån.

Skolan och vården är utmärkta exempel på hur skattepengar slösas bort. Jag har många gånger frågat mig varför kommunerna har kunskapskontor. Vad är rektorerna till för, om inte att se till att undervisningen fungerar, vilket är det väsentligaste. Naturligtvis borde då också rektorerna få hålla i sin egen tilldelade penningpung. Den skulle bli betydligt större, om kunskapskontoren togs bort.

Inom landstingen formligen dräller det av politiskt tillsatta människor, som för det mesta inte har en susning om hur vård och omsorg fungerar. Lägger man dessutom till sjukhusdirektörer och övriga chefer, kan man förstå att det är svårt att få skattepengarna att räcka till, vad de är avsedda för.

Staten är nog ändå det sorgligaste kapitlet. Varför i hela fridens dagar har vi alla dessa statliga verk med avdankade politiker som generaldirektörer? Det politiskt skapade samhällssystemet, är ett nationalekonomiskt slöseri utan like. Jag tyckte att sossarna hittade på nya jobb till sina lojala partikamrater, men den borgerliga regeringe har sannerligen varit ännu värre.

Nu seglar plötsligt sossarna i medvind och Moderaterna får känna av snålblåsten. Inte förvånande precis, eftersom det inte längre finns så många trogna väljare att luta sig emot. I vår moderna tid gäller det att leverera, men den som bara levererar sekunda varor är snabbt ute ur leken.

Alldeles säkert grubblar Moderaterna på vad som hänt, allt såg ju så lovande ut. Förklaringen är helt enkelt att precis det som hände med Göran Persson, upprepas på nytt. Den borgerliga alliansen kom inte till makten av egen kraft, det var Perssons misstag.

Och misstag i massor har inte minst de moderata ministrarna gjort. Och så har vi det här med att förändra a-kassan och sjukförsäkringssystemet. Om det hela varit genomtänkt kanske det fungerat någorlunda, men efter vad som hänt alldeles för många människor, måste det ses som en katastrof.

Ser man på det hela lite från ovan, kan man säga att det Moderaternas tankesätt, att få ordning på vårt sociala skyddsnät var alldeles rätt. Det var bara det, att de missförstått det hela, de fick inte mandat att riva skyddsnätet för invånarna. För att rätta till det hela, måste de nu även riva det politiska skyddsnätet, annars tar det inte bara hus i helsike, de förlorar regeringsmakten också vid nästa val. Som den borgerliga regeringen ställt till det, kommer de knappast att saknas, av alla de som drabbats av de felaktiga besluten.

Den som sysslar med politik måste inse att de bara är ett verktyg för väljarna, ingenting annat. Jag har en känsla av att alldeles för många yrkespolitiker inte fattat det. Men naturligtvis kommer den dag då de kommer att göra det, men då är det antagligen för sent.

Med det slår jag igen datorn för minst en vecka framöver. Ja, det kan bli längre också, det beror alldeles på hur jag känner mig. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards