Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Är det tillåtet att bli förbannad?

Av Sven-Erik Hemlin - 24 februari 2010 07:31


Jag har redan hunnit med att skriva ett par timmar. För mig fungerar det så att jag försvinner in i en annan värld, men när verkligheten tar över kommer tankar som man helst inte vill befatta sig med. Men det går inte att värja sig från jakten på makten som redan är i full gång. Man kan tydligt se det i form av inläggen i tidningarna, men de ska mest ses som en form av sagoberättande.

  Det gör mig irriterad, ja rent ut sagt förbannad när det visar sig att människor som strävar efter makt, utgår från att alla är lättlurade. Vad som dessutom ofta slår mig är att minnet hos de som skriver inläggen måste vara bedrövligt. Eller så har de inte läst på vad partiet gjort en gång. I det fallet tänker jag närmast på de socialdemokratiska företrädarna.

  Att de ojar sig över att pensionärerna nu har drabbats har jag lite svårt att smälta. Alla äldre minns säkert att den socialdemokratiska regeringen i början på åttiotalet lånade av pensionärerna. Det var bara tillfälligt, eftersom de borgerliga misskött ekonomin under sex år. Nästan trettio är senare är lånet fortfarande inte återbetalt, någonting att tänka på om vänsteralliansen vinner valet.

  Vänsterblocket lovar vitt och brett om att återställa allt som det var för de borgerligas övertagande, vi får se om det blir något över till det om lånet till pensionärerna betalas tillbaka. Med ränta på ränta är vi uppe i ett svindlande belopp. Men det är klart, att rätta till någonting som partiets styrande orsakat, har aldrig varit sossarnas starka sida, men de har varit duktiga på att sopa obehagliga saker under mattan.

  Inom vänsterblocket finns det i alla fall ett parti som jobbar hårt med att genomföra sin ideologi. Just nu verkar det som att Miljöpartiet är på väg att uppnå vad de strävat efter, det dröjer säkert inte länge innan bensinen kostar femton kronor litern. Eftersom de kommer att vara tungan på vågen för sossarna, kan det bli en dyrbar kohandel för svenska folket, trots att de flesta nu börjat inse nackdelarna med den nuvarande miljöpolitiken.

  Lars Ohly har gång på gång visat att både han själv och partiet inte är i takt med tiden, för honom var det antagligen bättre förr. Men samma sak gäller ju även sossarna, som ständigt talar om vad partiet gjort en gång i tiden, men det var då det. I vår moderna tid gäller det att vara på alerten, det går inte att sitta mätt och däst och halvsova sig genom en mandatperiod.

  Det är bara att lyssna på vad folk på gatan har att säga för att inse hur innerligt trött de flesta är på alla samhällsexperiment de får vara med om. De flesta har inget som helst intresse av om statens affärer är goda, de är bara intresserade av på vilket sätt den goda ekonomin kan förbättra för alla. De har lärt sig att ”vanligt folk” får betala för alla vansinnigheter och det har de inte råd med.

  Det finns egentligen bara ett sätt att rädda landet från att hamna i fattigdom och det är att drastiskt banta vår byråkrati. Svenska folket har inte råd med att försörja en enorm mängd människor som sägs vara i folkets tjänst, men istället är makthavarnas legoknektar.

  Kanske är det redan för sent, men vi måste gå tillbaka till grunden för vårt samhällssystem, det vill säga skola, vård och omsorg. De skatter som betalas in är till för det, därför måste det sparas in på överhänget som det inte finns utrymme för och därför måste bantas till ett minimum.

  Och för den som tänker efter lite, det skulle väl inte vara helt fel.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards