Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Nya kvastar sopar bäst.

Av Sven-Erik Hemlin - 25 januari 2011 09:17

Spekulationerna om vem som ska bli socialdemokraternas nya ledare, börjar likna en fars. Jag höll på att kikna av skratt, när Nuder fördes fram som kandidat av några, det visar hur desperata en del av sossarna blivit. Alla som står utanför, det vill säga de presumtiva väljarna inser, att ingen av de som funnits i partitoppen länge, kan vända opinionssiffrorna.

   Det gamla gardet förknippas med beslutsvånda och desperata kopieringar och smärre justeringar av förslag som lagts fram av de borgerliga partierna. Det finns helt enkelt inga egna idéer eller visioner om vad som är bäst för landet. När dessutom många av myterna om partiets förträfflighet slagits i spillror, måste det till någon som vågar utmana det gamla gardet och LO.

   Ett LO som har allt färre socialdemokratiska sympatisörer, är ingenting att hålla i handen. Tvärtom finns risken att det forna så mäktiga LO, istället blir till en kvarnsten runt halsen. Naturligtvis är det en ekonomisk fråga för partiet, LO pumpar in enormt mycket av medlemmarnas pengar.

   Men pengar är inte allt brukar man säga, rätt budskap når fram i alla fall. Kanske borde sossarna snegla lite på hur SD växt sig starka, det gäller att ta tag i någonting som känns viktigt för en stor del av befolkningen.

   Jag vet att partiet försökt komma på vad som gått snett, men har knappast ens tänkt på, att mycket beror på att många av partiets företrädare berusats av makten. Med alla medel har sossar runt om i landet gjort mer för att klänga sig kvar vid makten, än att tjäna folket. Den striden har tagit all tid och kraft och tjänstemän och konsulter har utformat de beslut som tagits.

    Ett utmärkt bevis på att socialdemokratins företrädare inte har den minsta aning om hur man skapar en framtid människor, är vårt röda Gävleborg. Förutsättningarna har funnits, men i kraft av det största partiet, har sossarna sabbat alla möjligheter. Av vilken anledning är svårt att säga, men fattade beslut som varit felaktiga har legat fast, trots att till och med beslutsfattarna måste ha insett att det varit fel.

   Hur många gånger jag sett insändare besvarats av politiker att den som inte är politiskt aktiv, inte ska kritisera de beslut som fattas, har jag tappat räkningen på. Men faktum är att många av de politiska företrädarna uppträtt och försvarat sitt handlande på ett sätt som skapat misstro mot politiker. Ordet politikerförakt nämndes första gången av en politiker, om jag minns rätt.

   Vad det handlar om för sossarna är att återupprätta den heder de en gång hade för länge sedan. Att rakryggad stå för sina åsikter och kämpa för dem, som man får gå tillbaka minst femtio år i tiden för att få konkreta bevis på. Jag har en känsla av att det enda som kan rädda sossarna från att krympa ännu mer, är att ersätta en stor del av det gamla gardet.

   Den erfarenhet som finns inom det gamla gardet är ingenting värt i dagens föränderliga värld, det måste till personer som snabbt kan utvärdera nya förutsättningar. Den demokratiska beslutsprocess som alltid framhålls som så viktig, är ingenting annat än en ursäkt för den okunskap som finns om allt det nya.

   Nya kvastar sopar bäst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards