Alla inlägg den 9 december 2012

Av Sven-Erik Hemlin - 9 december 2012 07:57

Att dagarna går fort, märker säkert de flesta. November brukar vara en tung månad, men den gick förvånansvärt fort. Men nu börjar den stora prövningen, när mörkret kommer tidigt och dagarna blir kortare. Man blir på dåligt humör helt enkelt. Inte känns det bättre när snön vräkt ner och efterträtts av arktisk kyla.

Märkte redan för ett par veckor sedan, att det började gå tungt att sätta mig ner att skriva. Det enda som dyker upp i huvudet efter att ha läst tidningen, är hur otroligt korkade politiska makthavare är. Just nu kämpar de för sin existens, inte bara inom de olika krisländerna, utan också i det vacklande EU. Ekonomiska kriser kan verkligen ställa till det för makthavande politiker.

Efter att ha skrivit ner mina morgontankar, har jag för det mesta inte en aning om vad jag skrivit. När det inte finns någon egentlig tanke bakom, blir det vad jag kallar friåkning. Jag skriver helt enkelt bara ner det som flyger för mig och sedan får det bli som det blir.

Nu har jag kommit in i period, då allting känns slentrianmässigt och behöver därför tömma huvudet på alla gamla tankar och fylla på med nytt. Jag behöver en läsperiod helt enkelt. Det har ingen som helst betydelse vad jag läser, skönlitteratur eller ”kiosklitteratur” går på ett ut. Många gånger har jag haft större behållning av det som kallas ”skräplitteratur”, än av någon känd författare.

Det är inte språket som har störst betydelse för mig, det är hur någonting berättas. Ju närmare den muntliga berättartekniken, desto bättre. Kanske just därför gillar jag att läsa Slas, men det han skrivit påverkar det jag själv försöker skriva och det är inte bra.

Dagarna fram till Jul och Nyår kommer antagligen att försvinna lika snabbt som pensionen, det blir svårt att hinn med allt. Det blir till att ta en dag i taget, det brukar fungera bäst så. Vi har i alla fall någonting att se fram emot, att fira Spansk Jul på Gran Canaria efter nyår som vanligt och det är ju inte fy skam.

Nåja, nog om det, nu tänker jag hålla mig från datorn ett tag. Kanske skriver jag ner mina tankar på ett block och håller koll på om jag är rätt ute eller inte. Skulle inte skada om jag kan skriva någonting genomtänkt och inte som det faller sig. Det kan ju bli så att jag får några minuter över någon dag. Söndagar är det lugnt och stilla på morgonkvisten, men det kommer väl att visa sig. Nu ska jag i alla fall lägga ner det dagligt skrivande på morgonen ett tag, hur det blir framöver kommer att visa sig.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards