Direktlänk till inlägg 23 april 2010

Är det dags att alla får en statlig inkomstgaranti?

Av Sven-Erik Hemlin - 23 april 2010 17:53


Kom underfund med att jag ska ut till stugan över helgen, det är jobbardag som det kallas. Vårstädning är vad det handlar om, men det kom blötsnö igår så det blir bara att böka i en gegga.

   Just nu har jag ingenting för mig, därför får det bli en helgblogg så här på kvällskvisten. Jag måste skriva av mig, som man brukar säga. Det var nämligen så att jag råkade lyssna på ett morgonprogram för ett tag sen, där det diskuterades om att konstnärer måste ha en ekonomisk trygghet för att kreativt kunna skapa. Den som ägnar sitt liv åt att skapa, får problem när de uppnår pensionsåldern, därför att de under sina verksamma år haft låg inkomst. Naturligtvis är det svårt att koncentrera sig om så världsliga ting som pengar oroar.

   Så långt var det lätt att följa med, men de flesta har säkert någon gång oroat sig över att pengarna inte räckt till. Problemet med låg inkomst under ett arbetsliv är inte specifikt för konstnärer, hur gör man med alla de människor, som under sina verksamma år jobbat inom låglöneyrken? De kommer också att få låga pensioner. Inget ont om konstnärer, men de sysslar med någonting de brinner för, det gör knappast de, som tvingas försörja sig på låglöneyrken.

  Men om det nu blossar upp en debatt, sätter den i alla fall fingret på ett problem som politiker helst vill sopa under mattan, eller blunda för att slippa se. Det är minst sagt märkligt, eftersom de jobb som alla politiker tycks se som en räddningsplanka, är låglöneyrken. Entusiasmen över att satsa på någonting som kallas upplevelseindustri, det vill säga turismen och allehanda förströelseanläggningar, kommer därför att skapa framtida problem, därför att det är låglöneyrken.

   Att konstnärer måste få ha ekonomisk trygghet för att kunna vara kreativa, låter för mig som en form av privilegierad medborgarlön, men med annan benämning, nämligen inkomstgaranti. Naturligtvis ska konstnärer uppmuntras, men det ska i så fall också komma alla till del. I vårt land vimlar det av kreativa människor, men bara ett fåtal har råd och tid att utveckla sina talanger. Det har vad jag vet aldrig förts fram i sysselsättningsdebatten.

   Jag har sett många insändare av miljöpartister, som anser att vi måste ta vårt ansvar för kommande generationer när det gäller vår miljö. Inte i någon insändare har jag läst att vi måste ta ansvar för kommande generationer, vad det gäller deras hälsa. Jag oroar mig nämligen för hur de ska kunna orka med försörjningsbördan som ständigt växer. Det håller inte att alla som kan måste jobba, det gäller att hitta ett samhällssystem där människan är det primära, inte hur mycket pengar de ska kunna betala in i form av skatter och avgifter.

   Kommande generationer kommer inte att få det lätt. Jag har svårt att se hur det ska kunna skapas jobb, åt en ständigt ökande befolkning. Om man tänker sig att jobben ska räcka åt alla, kan man bara komma fram till att alla som har ett jobb, måste jobba mindre för att dela med sig. Då inställer sig frågan, varför måste alla jobba, om de som har jobb måste dela med sig, för att jobben ska räcka till? Det är ju vad det hela handlar om i en framtid, då den tekniska utvecklingen ger oss nya metoder som sparar in på den dyraste länken i produktionskedjan, nämligen människan.

   Alla anser sig värda bättre betalt än vad de har, men vi äldre har sett vad löneökningar innebär, nämligen att allting blir dyrare. Om lönerna stiger, stiger också priserna på det som produceras. Eftersom det finns många led innan en vara finns i butik, blir också påslaget därefter. Av den anledningen är varje lönerörelse ett spel för galleriet, i slutändan hade det varit bättre med pris och lönestopp. Men det visar att det finns en poäng i att skatterna sänks, det är nettot som räknas.

   Jag har grubblat en hel del på hur ett samhälle skulle se ut om medborgerlig inkomstgaranti infördes. Skulle det bli så att mammor eller pappor stannar hemma med barnen, istället för att lämna dem på dagis? Hur skulle det påverka barnen att alltid ha en förälder till hands? På femtiotalet var det vanligt att mammor stannade hemma tack vare att det var möjligt att leva på en lön, idag räcker knappast två löner för att klara av alla utgifter. När man kommit så långt i sitt tänkande, blir man bara förbannad och känner sig grundlurad.

   Man kan fråga sig varför alla med en inkomst, ska föda så många andra. För det är ju faktiskt vad vårt så kallade välfärdssamhälle går ut på. Individen måste underordna sig och solidariskt dela med sig. Tänker verkligen våra så kallade folkvalda på kommande generationer, eller tänker de på sin egen välfärd?

   Hittade ett citat av Goethe som passar in på det politiska etablissemangets syn på landets invånare som fifflare och utnyttjande bidrag i alla dess former. Han skrev så här: Glöm aldrig att ju sämre ni behandlar människorna desto sämre blir de och ju mer ni tror dem om ont desto mer kommer de att bli onda.

   Jag har en känsla av att valet i höst kommer att handla om just det. Alldeles för många har drabbats av de snedeffekter som visat sig inte minst vid arbetslöshet och sjukdom, vilket tar udden av allt annat. Folk har rent ut sagt blivit förbannade och då kan vad som helst hända. Men den nuvarande regeringen har rört om i grytan i alla fall, bara det värt att notera, i ett land där allt under alldeles för många år, gått i samma hjulspår.

   Ha en trevlig helg.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards