Alla inlägg den 14 januari 2010

Av Sven-Erik Hemlin - 14 januari 2010 07:40

God fortsättning på det nya året. För mig började året på ett sätt jag inte kunnat tänka mig. Vem kunde tro att jag skulle få se hur Spansk sjukvård fungerar från insidan genom att bli akut sjuk på Gran Canaria. Men så här i efterhand var det en nyttig och tankeställande erfarenhet om hur sjukvård ska fungera. Till de som styr och ställer inom våra landsting kan jag bara säga, slängt er i väggen!

  Jag vet inte om alla läkare där nere visar samma skicklighet och allmänkompetens, men jag märkte att de hela tiden sätter patienten i fokus. Att de dessutom kan ta till dundermedicinering som aldrig skulle tillåtas av vår byråkratiskt styrda sjukvård för att få patienten på benen så fort som möjligt, är väl bara vad man kan förvänta sig av ett land som ligger långt före vårt när det gäller sjukvård.

  Talade med flera svenskar som bor på Gran Canaria och de kände sig ängsliga att bli sjuka under ett besök i hemlandet, det vet att sjukvården där nere fungerar oändligt mycket bättre. Sett till hur mycket en sjukförsäkring där nere kostar, är det åtskilligt mycket billigare än vad vi tvingas betala i landstingsskatt. Det enda hinder som finns mot att privatisera sjukvården och få en bättre fungerande till ett billigare pris, är så kallade folkvalda politiker och vår byråkrati.

  Eftersom läkaren tyckte att jag skulle uppsöka läkare för efterkontroll när jag kommit hem, ska det bli intressant att göra en jämförelse. Det var länge sen jag behövde uppsöka läkare här hemma.

  Hursomhelst är jag nu hemma igen och ska försöka skriva någon blogg i veckan i alla fall. Som jag nu känner mig, behöver jag några dagar för att landa och acklimatisera mig till runt fyrtio graders skillnad i temperatur. Till dess, ha det bra.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards