Direktlänk till inlägg 4 februari 2018

Vår miljö skulle må bättre utan människans inblandning.

Av Sven-Erik Hemlin - 4 februari 2018 18:28

När jag sätter mig ner och skriver av mig kan det lätt uppfattas som att jag är en grinig gammal gubbe. Jag är inte grinig, jag är förbannad på den idiotiska värld vi tvingas leva i. Alla politiska löften som gavs på femtiotalet har visat sig inte vara värda ett ruttet lingon. De senaste tjugofem årens politiska makthavare har fört oss dit vi nu är, de senaste tre åren med MP i regeringen är den största katastrof som drabbat vårt land. Värre än den klimatkatastrof MP säger att vi går till mötes.


Vad har MP:s inflytande inneburit för svenska folket? Inte har vår miljö blivit märkbart bättre, däremot betydligt kallare och regnigare. Det har med klimatförändringen att göra, hörde jag en miljöpartist säga. Visst har vi fått en klimatförsämring men än så länge vet vi inte vad det beror på. Däremot vet vi att de svagaste gruppernas ekonomi försämrats drastiskt genom fördyringar på grund av miljöskatter och avgifter.


Känner mig verkligen som en gammal man efter att ha varit ut en sväng i snö kyla och nu funderar över vad FN:s klimatpanel håller på med. I min enfald trodde jag mig få uppleva hur vårt land skulle bli varmare genom den globala uppvärmningen. Istället sitter jag här och funderar över när vi hade en lång varm och solig sommar senast. Det är säkert fler än jag som gör det.


Det skulle vara trevligt om någon klimatexpert träder fram och talar om varför vissa länder blivit kallare och snörikare än normalt. Att det öser ner regn på ett ställe, ett annat har drabbats av långvarig torka måste ses som lokala företeelser. Varför det blivit kallare funderar alldeles säkert de som bor på de Kanariska öarna också, medeltemperaturen där ligger långt under det normala och kommer så att göra några veckor framåt.


Någonting kan därför misstänkas gått snett i försöket att förhindra en global uppvärmning, men troligtvis är det Moder Jord som visar vem som verkligen bestämmer över klimatet på jorden. Så har det ju fungerat i miljontals år, varför ska det vara annorlunda nu.


Jag har hört förnuftiga människor säga att en högra makt styr det som händer, att det gäller både människor och djur. Det kan ju vara så att vi går in i en tid då mänskligheten på vår jord måste decimeras genom olika former av naturkatastrofer. Krig också för den delen. Det har talats flera år om att det snart inte kommer att finnas mat åt alla, vilket medför att endast de starkaste överlever. Till dess klimatexperterna kommer med en vettig förklaring, tror jag mer på de förnuftiga människorna.


Men naturligtvis måste vi se framåt mot den tid då smarta maskiner behandlar all tillgänglig information och ger oss råd därefter. De mänskliga råden har visat sig vara alldeles åt helsike i många fall, det är en komplicerad värld vi lever i och det är lätt att ta till de enklaste lösningarna. De enklaste lösningarna är att så gjorde man förr och det är ju som att uppfinna hjulet på nytt.


Klimatforskarna har väldigt lite på fötterna att komma med, inte ens deras datorer kunde spotta fram rätt resultat för hur snabbt glaciärerna skulle smälta. Skall bli intressant hur mycket de får fram att jorden har värmts upp efter den här vintern. Även i det fallet har de redovisat fel siffror eller rent av fake news för de senaste tio åren, eftersom den rätt siffra nu redovisats som 0.1 grad.


Ser vi tillbaka på artonhundratalet förekom stora temperaturskillnader, många platser drabbades då av kalla vintrar och bedrövliga somrar. Men så kom en tid då Bondepraktikan stämde någorlunda, det gör den inte i dag. Många äldre räknar att tre dåliga somrar efterföljs av en varm och skön, men det har inte stämt sedan långt tillbaka. I vårt land verkar vi istället ha fått tre årstider, vinter, vår och höst.


Det var ett tag sedan vi hade en varm och skön midsommarhelg. Om det beror på att vi sägs ligga i framkant för att förhindra global uppvärmning visar sig väl så småningom. Men tänk om det är just därför vi fått det usla klimat vi nu har. Alla miljöskatter och avgifter som har betalats in har inte gynnat vårt land, eller så blåser det in en massa luftföroreningar från andra länder. Alla minns vad Tjernobyl orsakade och rester av det finns fortfarande kvar.


De kaxiga miljövännerna får mig att tänka på den tolvtaggade älgtjuren som stod vid en skogstjärn och drack. Han beundrade sin egen spegelbild 0ch sa:. Du är verkligen stilig, en skogens konung. Ett dovt brummande hördes bakom honom och han vände sig om och såg en väldig björn stå på bakbenen med utbredda ramar. Förlåt broder björn, sa älgen, man säger så mycket när man dricker. Nåja, med det inte sagt att miljöpartister dricker, men visst pratar många av dom i nattmössan.


Att någonting drastiskt är på väg att hända när det gäller klimatet håller jag med om, men orsaken som anges tror jag inte ett dugg på. Snarare har åtgärderna i form av att minska koldioxiden någonting med de minst sagt oförutsägbara jetströmmar det talas om att göra. Det har troligtvis skapats en obalans i atmosfären ingen har kunnat förutse. Människan har gjort Moder Jord förbannad helt enkelt.


Att dumhet styr världen får vi ofta bevis för och att människans dumhet kan förgöra världen måste vi ta med i beräkningarna. Men jag tror att den globala uppvärmningen kommer att glömmas bort, eftersom världen kommer att förändras i en takt vi inte ens kan göra oss en föreställning om. Om tjugo år kanske vi har det arbetsfria samhället där människorna lever helt annorlunda än i dag. Det kommer vår miljö att må bra av och det kanske även får Moder Jord på bättre humör.


Den folkomflyttning vi kan se från fattiga länder, kanske kommer att ske även i vårt land. Att människor i storstäder flyttar ut på landet och lever av det jorden kan ge. Så har människor i vårt land levt tidigare och överlevt. Med nya tekniker är det betydligt lättare än vad det en gång var.


Det stora problemet kommer då att vara vad människorna ska handla för, det vill säga pengar kommer troligtvis att finnas kvar och behövas. Det kommer att vara det stora problemet som våra politiker, miljön kanske mår bättre av att klara sig på egen hand. För det har den ju alltid gjort, till dess människor trodde sig veta bättre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards