Direktlänk till inlägg 12 juni 2011

Våra liv är våra egna val.

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juni 2011 19:48

Eftersom frugan sitter och spelar Bongolotto har jag kunnat sätta mig ner och skriva lite. Eftersom det for runt en massa tok i huvudet, kan jag lika gärna skriva ner det som gnager.

   Som det här med att våra politiker ofta talar om vårt välfärdssamhälle och hur viktigt det är att bevara det. Om vi verkligen har ett välfärdssamhälle, vem eller vilka får ta del av det? Inte är de ensamstående föräldrarna, de gamla, sjuka och arbetslösa, det är ett som är säkert. Och hur förklarar man att barnfattigdomen ökat lavinartat senaste åren?

   Ibland kan man fundera över om politikerna tittar i sina egna plånböcker, där saknas inte pengar till det nödvändigaste. Deras välfärd bekostas av skattebetalare, som har det svårt att få pengarna att räcka till. Det är ingen demokratisk rättighet att leva på skattepengar, i det politiska uppdraget ingår att skattepengarna ska tas till vara på bästa sätt för invånarnas bästa. Med andra ord är det inte politikers löner som ska betalas i första hand.

   Allt tal om att bevara vårt välfärdssamhälle skorrar i öronen, eftersom makthavande politiker samtidigt skär ner på det invånarna betalar skatt för att få utfört. Ett favorituttryck som används av våra politiker är att vända på alla stenar, för att hitta som kan undvika nedskärningar. Under stenarna finns bara småkryp, men de som vänder på stenarna kostar enorma summor varje år.

   Många politiker fick säkert kaffet i vrångstrupen efter rapporten om att många unga kan tänka sig bo på landet (som Fjollträskborna säger). Kanske en ny grön våg är på väg, vilket skulle sätta käppar i hjulet för våra tillväxttänkande politiker. Det kostar nämligen mycket pengar för staten, om en massa ungdomar väljer att sprida ut sig på landsbygden. Glesbygdskommuner däremot skulle gnugga händerna.

   Centern slog på stora trumman att hela Sverige skulle leva, men av det blev det ingenting. Tvärtom avfolkas landsbygden och storstadsregioner överbefolkas. Men att klumpa ihop folk i storstadsregioner blir faktiskt dyrare i längden. Risken för att områden i storstäder förslummas finns alltid och att kriminaliteten ökar får vi bevis för varje dag.

   Kanske är det bara jag som reagerat på vad ungdomarna låtit tatuera på sina kroppar. På flera stycken har jag kunnat läsa: Mitt liv mitt val, på både latin, spanska och franska. Texten kan tolkas som om bäraren är en egoist, eller helt enkelt anser att myndigheterna inte ska bestämma hur de ska leva. Efter att ha pratat med några av ungdomarna, har jag fått veta att det är det senare som gäller. Ingen har frågat dem hur de vill ha det, det misstaget kan stå de politiska makthavarna dyrt en dag.

   Man får ingenting med sig dit man går, brukar man säga och det är ju sant. Att samla på sig en massa pengar och prylar trots vetskapen att vi inte lever i evighet, är ju bara korkat. Många av ungdomarna som gått arbetslösa under flera år, har lärt sig överleva på det många politiker anser vara rena fickpengarna. Men det finns ju naturligtvis bland dessa ungdomar många som tar där det finns och lägger det fattas. Många av dessa blir dömda för snatteri eller stöld, medan däremot politiker som snattar skattepengar från en verksamhet till en annan, går fria genom att kalla det omfördelning.

   Fick en fråga för ett tag sen om vad jag ansåg vara välfärd, men det tar tid för en gammal man att fundera igenom vad det egentligen är. Måste grubbla ett tag till innan jag sorterat ut begreppen och kan komma med en vettig förklaring. Men den kommer någon dag framöver.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards