Direktlänk till inlägg 20 maj 2012

Det är rent ut sagt för jävligt, hur politiska makthavare ställt till det.

Av Sven-Erik Hemlin - 20 maj 2012 18:39

Det värsta med våren, är allt som måste göras vid sommarstugan. Just nu plågas jag av ömmande muskler, som jag inte ens visste att jag hade. Om jag kommer upp ur sängen i morgon, har jag ett fullspäckat program. Men så är det väl för alla pensionärer.

Varför det dyker upp en massa konstiga tankar under gräsklippningen vet jag inte, men i mitt fall är det alltid så. I dag cirkulerade tankarna mest kring det som är på väg att hända i Grekland. Den som tror att det inte berör oss, kommer att få sitt livs överraskning.

Med ålderns rätt vill jag påstå att vi haft och fortfarande har, regeringar som till varje pris ska prova på nya politiska vägar. I vårt land är det Socialdemokraterna som provat på de flesta av naturliga skäl, men varje gång tvingats inse att de inte nått ända fram. 

Men många av vägarna var ganska skapliga i början, men efter ett tag stämde inte den politiska kartan med verkligheten. Vår nuvarande regering är ingenting för att gå i gamla hjulspår och har rivit upp de gamla politiska vägarna för att bygga sin alldeles egna. Inga stickvägar eller rastplatser, utan en rejäl autostrada för att kunna hålla full fart mot framtiden. Tyvärr har det visat sig att den väg som byggts, bara består av en enda fil. Av de flesta ses den som en gräddfil för alla de som kan sko sig.

Om man går tillbaka i tiden, försökte i alla fall de politiska makthavarna bygga samhällen efter invånarnas behov. Att det övergick till att bygga som de politiska makthavarna ansåg att vårt samhälle skulle se ut, är väl orsaken till att det är på väg att braka ihop.

Förr i tiden talades det mycket om jämställdhet och solidaritet, det var meningen att ingen skulle lämnas utanför. Det hela spårade ur, när det politiska nätverket byggdes ut, det vill säga när politiska makthavare skulle hålla i alla trådar.

Efter kriget var det väl ingen som visste vad ordet inflation innebar, man sa bara att saker och ting blev dyrare för varje år. Som ung märkte man det bäst att Rekord Magasinet, Allsport och att tjugofem öres deckare plötsligt kostade trettiofem öre. De äldre märkte att skatten ökade för varje år.

I vår moderna tid har de flesta så stora egna bekymmer, att de inte orkar med att andra kanske har det svårare. De har samlat på sig dyra hus, bilar, båtar och lägenheter och eftersom allt blivit dyrare, måste de också öka sina inkomster. Det enda årets lönekarusell kommer att åstadkomma, är ännu högre priser på det mesta vi behöver. Med andra ord finns inga vinnare efter att alla avtal slutits, bara förlorare.

Jag har hört många säga att Grekerna måste vara otroligt dumma. Är man bankrutt så är man. Men sanningen är ju faktiskt att Grekerna varit alldeles för godtrogna (det är också dumt att vara, förstås) och trott på de politiska makthavarna.

Vid valet 17 juni i Grekland, kommer antagligen de politiker som säger att Grekerna inte alls behöver bry sig om vad EU säger att vinna valet. De kommer att bli nästa gäng politiker som kommer att få löpa gatlopp. Om de (politikerna alltså) inte inser det, är de verkligen otroligt dumma.

Hur kommer nu hela det här att sluta? Tja, jag tror säkert de styrande inom EU insett, att inte bara övriga länder i Europa dras med i fallet, andra länder kommer också att drabbas. För mig börjar det likna det som hände för runt åttio år sedan. Krasst kan man säga, att tydligen måste allt braka ihop, för att ett nytt och bättre samhälle ska kunna byggas upp. Men till det behövs ett sammansvetsat folk med samma mål, med det sätter politiska ideologier stopp för.

Men ska det verkligen behöva gå så långt som att allt brakar ihop? Hur gärna man än vill tro på att det inte ska behöva gå så illa, finns det alldeles för mycket som talar för att det kommer att bli så. Om inte i år, så kanske nästa år, eller så blir det den som lever som får se. Vi får hoppas att det blir de flesta som lever på vår jord.

Det är rent ut sagt för jävligt, hur politiska makthavare ställt till det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards