Direktlänk till inlägg 7 mars 2011

Tack och adjö.

Av Sven-Erik Hemlin - 7 mars 2011 09:47

Någonting anmärkningsvärt har hänt med svenska folket. Man märker det tydligast på att allt fler ifrågasätter, varför makthavande politiker ständigt försöker styra hur svenska folket ska leva. Att styra människors liv är inte lätt, det kan gå rejält snett. Just nu är det massvis med byråkrater inom de offentliga verksamheterna, som får nu klä skott för att många människor behandlas fruktansvärt illa. Anledningen är att byråkrater och administratörer, försöker följa politiskt givna direktiv, som visat sig vara alldeles åt helsike.

   Man kan fråga sig varför inte de mänskliga fri- och rättigheterna respekteras av de politiska makthavarna. Nåja, den som inte är politiskt aktiv, ska inte heller lägga sig i vad politikerna beslutar. Bry inte din hjärna med saker du inte kan påverka, var det en aktiv politiker som sa till mig en gång. Det var i slutet på sextiotalet när jag ifrågasatte skolreformen, som lade grunden till flumskolan. Omedvetet har jag därefter följt med och noterat alla politiska fiaskon, eller alla politiska vägar som inte nått ända fram, som politiker brukar borförklara sina misslyckanden. Många av dessa politiska vägar har skapat de labyrinter, som våra politiker i dag inte kan hitta någon väg ut ur.

   Men det finns många underligheter i vårt samhälle. Någonting jag aldrig kan få ett vettigt besked om är, varför de flesta kommuner har flera kommunalråd. Det finns ett ledande kommunalråd samt en kommundirektör, någon av dessa måste väl i alla fall ha ansvar för kommunens skötsel kan man tycka. Vad de övriga ska vara bra för, övergår mitt förstånd. Vad jag däremot förstår är att de kostar skattepengar, som så väl behövs till annat.

   Att det har någonting med politik att göra, förstår man eftersom samma sak händer inom landstingen, där det vimlar av både landstingsråd och anställda chefer. Vår landstingsdirektör har bra betalt, nästan dubbelt mot vad ledande landstingsrådet har. Om landstingsdirektören gör skäl för sin höga lön, varför då betala en massa landstingsråd?

   Det kanske finns någon som säger att kommunpolitikerna, landstingsråden och landstingens ledamöter faktiskt är lekmän, att man inte kan begära att de ska kunna styra en så enorm apparat som kommuner och landsting. Vad deras uppdrag går ut på, är att läsa igenom en massa papper framtagna av tjänstemän som underlag för beslut.

   Det ständiga stötande och blötandet om hur pengarna ska räcka till, visar att de inte har en aning om vad ekonomi eller vad deras egentliga uppdrag går ut på. De måste ha hjälp av tjänstemän och konsulter för att över huvud taget ha någonting att besluta om. Eftersom besluten ifrågasätts allt oftare, kan man fråga sig, om dessa lekmän har en aning om, hur besluten påverkar verksamheterna i praktiken?

   På något underligt sätt påminner det hela om, hur socialdemokratiska partiet fungerat i alla år. Nu med förresten, när ny partiledare ska utses. Det är så många som ska vara med och bestämma, en sorts garanti för att ingen enskild person ska behöva stå ansvarig. Av den anledningen får också arbetarkommuner och facket ska vara med och bestämma. Kan vara anledningen till att det bakom kulisserna, aldrig blir någon enighet bakom besluten.

   Med vårt nuvarande system kan jag inte få det till annat, än att varken kommunal- eller landstingsråd har något ansvar. Vad som sker är nämligen bara att de fattar beslut om underlag framtagna av anställda tjänstemän, som det sedan är upptill direktörerna att följa. Det förutsätter naturligtvis att underlaget inte blir pinsamt för beslutsfattarna, de har ju väljarna att tänka på.

   Inom regeringen får de små allianspartierna rätta sig efter Moderaterna, men ute i landsbygden med den bypolitik som florerar inom många landsting, är det en svår balansgång. Egen majoritet går inte att uppnå, det har blivit kohandel som gäller.

   Det är där direktörerna kommer in i bilden, de ska ju se till att det som beslutas också genomförs. Vad jag kan förstå är det hela tänkt att om någonting går snett, måste någon ställas vid skampålen, de politiska beslutsfattarna kan två sina händer. Men eftersom direktörerna får direktiv om hur verksamheterna ska skötas, vem har då det slutliga ansvaret? Det om något, borde vara någonting för de lärda att tvista om.

   Med det har jag skrivit mitt sista inlägg i samhällsdebatten. Få om ens någon har brytt sig om det jag skrivit och tur är väl det, annars hade jag kanske suttit inlåst vid det här laget. Men än så länge har vi ju yttrandefrihet, även om makthavande politiker gör allt för att strypa den. Det är dags att använda Facebook, Twitter och allt vad de heter, för att sätta blåslampa under baken på våra politiker. Jag har en känsla av att de redan vet, att de är överflödiga i ett framtida modernt samhälle.

Sköt om Er och ha det bra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards