Direktlänk till inlägg 17 juli 2017

Ingenting blir som man tänkt sig.

Av Sven-Erik Hemlin - 17 juli 2017 19:47

Jag hade sett fram emot att njuta av sommaren i sommarstugan och i lugn och ro skriva ner mina tankar för att dela med mig. Men det blev inte som jag tänkt mig, eftersom det mobila bredbandet visat sig fungera uselt. Stugan ligger på en vit fläck på täckningskartan har jag fått höra och det har jag förståelse för, eftersom telefonen har lika dålig täckning. Men betalt vill de ha, man får skylla sig själv att ha stugan på fel ställe.


Tiden många längtat efter, blir sällan som det fantiserats om. Det är semestertider och det nyckfulla vädret har ställt till det för alla de som längtat efter sol och bad. Blå himmel och en ljuvlig värme med ljumma kvällar har lyst med sin frånvaro. För många kommer det att bli ett tungt år fram till nästa semester.


Den hårda vägen tvingas människor inse att livet är komplicerat. Det är inte bara att vi måste göra vårt bästa för att anpassa oss, det har blivit för mycket, vi måste anpassa oss till. Det samhälle som skapats i tron att det är vad invånarna vill ha, har visat sig inte vara bäst för alla.


Det är det som gör livet så märkligt. Vi gör våra val och tvingas ofta ta konsekvenserna av dem. Men det finns tillfällen då vi ges möjlighet att ta en ny väg, men som då kan upplevas som skrämmande. Man väger för och emot, eftersom man vet vad man har men inte vad man får.


Tyvärr måste det hända saker som öppnar våra ögon och förstår vad som verkligen betyder någonting i livet. Vad som ger livet mening är inte makt och pengar, utan att vara en del av någonting som får oss att må bra.


Livet kan vara så grymt att i ena stunden kan en människa vara frisk, för att i nästa stund vara en skugga av sitt forna jag. Det mest skrämmande är att det händer människor som är i sina bästa år. Anledningen är de samhällsexperiment som inte tagit hänsyn till människans bräcklighet, men inte heller människans roll i ett väl fungerande samhälle.


Sopåkarnas vilda strejk visar med all tydlighet att människans roll undervärderats. Ingenting har hänt från vare sig arbetsgivare, myndigheter eller facket, trots uppenbara risker i arbetsmiljön. Försämring av löner och ett nyckelbråk blev droppen, nu sitter både företaget, myndigheter och facket i skiten. Den svenska modellen är på väg att skapa ett sopberg.


Det har skapats lagar för att förhindra anställda att genom en vild strejk säga ifrån, att nu får det vara nog. Det är ingen tillfällighet att sopåkare och hamnarbetare sagt ifrån, det har byggts upp under flera år. Naturligtvis kommer det här att klassas som samhällsfarligt, men de som i själva verket är de samhällsfarliga har inte insett det.


Lärare, poliser, sjuk- och vårdpersonal har all anledning att gå ut i vild strejk. De som insett att det skulle klassas som samhällsfarligt har istället slutat och lämnat ett tomrum efter sig som inte kan fyllas på många år. Om det ens är möjligt.


Våra politiker har skapat den krutdurk de nu sitter på, genom att inte inse vad orättvisor leder till. Våra politiker ska nu försöka övertyga svenska folket om att allt kommer att ordna sig, men skaran som inte tvivlar, krymper som snön i vårsolen. Ett lands styrka är att vara ett enat folk, våra politiker har gjort allt för att splittra genom de orättvisor som skapats.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven-Erik Hemlin - 22 juli 2021 06:11

Muskeltränaren har använts sparsamt senaste veckan men ändå har midjemåttet minskat med 1 centimeter. Istället för att använda den tre gånger per dag har det bara blivit en och hoppat över två. Känslan att kunna göra saker jag inte kunde göra tidigar...

Av Sven-Erik Hemlin - 12 juli 2021 07:54

Det har nu gått tre veckor sen jag började med muskeltränare för att komma i mina sommarbyxor. Målet var nått för en vecka sen, därför har jag slarvat lite under veckan som gått. Den enkla grejen har i alla fall visat sig både bränna fett som man säg...

Av Sven-Erik Hemlin - 6 juli 2021 20:02

Har nu använt den enkla muskeltränaren EMS i två veckor. Både mål och förväntningar var inte högst ställda, jag ville bara kommer i sommarbyxorna jag hade förra sommaren. Pandemin, en usel höst och vinter med en vår som varit både blöt och kall, har ...

Av Sven-Erik Hemlin - 28 juni 2021 07:14

Är nu inne på andra veckan med att använda en EMS muskeltränare. Om den bränner bukfett har jag inte kontrollerat än, satte som mål att vänta två veckor på om det fungerar eller inte. Vad jag däremot upptäckt är att den faktiskt stärker magmusklerna....

Av Sven-Erik Hemlin - 21 juni 2021 21:27

Pandemin har betytt att alla tvingats ändra på sättet att leva. De flesta har blivit mindre rörliga, kollat på Tv eller streamat serier.Många har börjat läsa igen, det som verkar gälla nu är e-böcker. Vädret sen i höstas har knappast lockat till prom...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards