Alla inlägg den 19 december 2011

Av Sven-Erik Hemlin - 19 december 2011 07:34

För de allra flesta har en stressvecka börjat, fram till lördag jäktar många nästan livet ur sig. Även jag har det stressigt den här veckan, men minst av allt med julbestyr. På tisdag ska jag till tandläkaren och en ny undersökning vid Gävle Sjukhus väntar på onsdag. Det ingen trevligt uppladdning precis, eftersom vi som vanligt ska ner till Gran Canaria vid nyår. Nåja, sjukvården där nere går inte av för hackor om det skulle råka hända någonting.

Det märks att julen närmar sig för det spelas på allt som går att spela på. Drömmen om en storvinst finns hos många. I slutändan är spelbolagen de stora vinnarna och de allra flesta spelarna fattigare. Själv ligger jag lågt här hemma och satsar på Spanska BonoLoto och La Primativa när vi kommer ner till Gran Canaria.

Den nya trenden när det gäller semester, är att flyga reguljärt och själv boka hotell. Det är enklare än vad många tror och det blir betydligt billigare. Till och med på de hotell som reseföretagen har i sina broschyrer, går det att få tag på rum till ett betydligt billigare pris. Dessutom fungerar fortfarande service vid de Spanska hotellen, det vill säga personalen ställer upp på ett fantastiskt sätt.

På något sätt har Gran Canaria blivit ett andningshål för mig och min familj, ett ställe där vi kopplar bort allt som rör gamla Svedala. Jag läser aldrig en svensk tidning där nere, om det hänt någonting får jag reda på det när jag kommer hem. Egentligen borde man vara vinterboende där nere, men då skulle vi oroa oss för resten av familjen. Men skulle det smälla till och jag råkar vinna en storvinst där nere, skulle det vara betydligt enklare. Största delen av familjen är villig att följa med till ett varmare klimat.

Eftersom gamlingar bara ses som en börda för regering, kommuner och landsting, borde alla äldre flytta till Gran Canaria eller Teneriffa. Ett flyttbidrag skulle vad jag kan förstå, vara en billig affär för staten, kommunerna och landstingen. Eftersom sjukvården i Spanien fungerar betydligt bättre än i vårt land, vad mer kan en pensionär begära. Levnadskostnaden blir inte dyrare, snarare tvärt om, det behövs ju inte mycket kläder när deras vinter är lika varm som våra somrar.

Att klimatet också ger gamlingar en möjlighet att leva längre, är bara det en anledning att tänka på saken. Det är dags att vi gamlingar börjar tänka på oss själva, varför försörja så kallade folkvalda fram till döddagar. Eftersom det är pensionärerna som är de högst beskattade, visst kommer bortfallet att märkas i både statskassan och kommunerna och landstingen. Det är dags att vi gamlingar emigrerar till ett land där vi kan leva ett värdigt och bättre liv och där vi dessutom är välkomna.

Sverige kommer förhoppningsvis att finnas kvar om hemlängtan blir för stor, de Kanariska öarna ligger ju bara sex timmar bort.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards